01

Zkušenosti z provozu rezervačního systému

Kategorie

  • Rezervační systém

Tagy

  • UX
  • Best Practices

Zkušenosti z provozu rezervačního systému

Na doméně mybodyfitness.cz jsem před čtvrt rokem spustil rezervační systém pro fitness centrum, sloužící k rezervaci cvičební lekce návštěvníky centra.

Tento projekt se trochu vymyká od ostatních, protože jsem sám začal služeb zmíněného fitcentra využívat a tak vidím systém takříkajíc z obou stran a navíc mám možnost potkávat se s lidmi, kteří systém užívají. Mám tak zpětnou vazbu pěkně z první ruky.

V tomto příspěvku zkusím popsat několik poznatků, které jsem nasbíral z postupných požadavků na vylepšení a údržbu systému.

Pojďme na to

V článku bych se chtěl zaměřit především na rozdílné vnímání systému mnou jakožto jeho tvůrcem a jeho uživateli z řad běžných uživatelů internetu. Vždy mě totiž překvapí, jak moc mohou být tyto dva světy vzdálené.

Zde bych rád poznamenal, že se rozhodně nepovažuji za typického Geeka, někdy si spíš připadám jako jeho pravý opak. Ve svém telefonu nemám skoro žádné aplikace a na zápisky používám diář (papírový). Proto mě docela překvapilo několik věcí, které mě VŮBEC nenapadli, že by někoho mohli napadnout…

Responzivní design

Ano responzivní design. Téma stokrát probírané, nic nové k němu už snad napsat nejde. Tak tedy krátce co mě překvapilo v této oblasti. Za prvé že to někdo může vyslovovat jako "respondivní" nebo tak nějak, ale to je asi jedno. Naštěstí ještě nejsem ze všech těch diskusí na toto téma mezi lidmi, kteří se okolo webového vývoje motají, tak zblblý abych si myslel, že to někdo řeší mezi normálními uživateli internetu.

To ale neznamená, že by mě někdy napadlo, že někdo bude považovat design, který se přizpůsobí velikosti jeho monitoru za chybu. Na kterou mě ještě s lišáckým úsměvem upozorní… Ano stalo se mi to, a protože se mi to stalo třikrát, nepřisuzuji to náhodě. Rozvrh hodin v rezervačním systému má dvě varianty zobrazení, na mobilu by byl rozvrh v klasické "tabulkové podobě" naprosto nepoužitelný, proto jsem vytvořil jeho mobilní verzi a to asi někoho vyděsilo. Možná by se o responzivním designu mělo míň psát a více ho skutečně implementovat, aby pak nebyly uživatelé "zaskočeni" když něco funguje.

Pověst Internet Exploreru

Druhá věc, která mě překvapila po čtvrt roce, co systém běží a já se pravidelně setkávám s jeho uživateli, je zlá pověst Internet Exploreru mezi lidmi. Nechci teď řešit, jestli je IE 11 vážně tak špatný jak se o IE obecně říká. Ale spíš mě zarazilo, kolik lidí mimo obor má v tomhle jasno. Často mi přijde, že jsou o tom silněji přesvědčeni než člověk, který každý druhý den řeší inkompatibilitu starších verzí Exploreru (já samozřejmě). Zde se musím přiznat, asi jsem žil daleko mimo realitu běžného světa a myslel jsem si, že pro většinu lidí je stále symbolem internetu ta modrá ikonka na ploše.

Proč číst návod

No dobře tohle mě zas tak moc nezaskočilo. Ale stejně bych to rád zmínil. Lidé prostě nečtou návody. Nečtou a je to škoda. Protože, KDYBY četli… Byl by svět hezčím místem.

Tohle bylo několik věcí, které mě překvapili. A porotože dlouhé blogy nikdo nečte, tak to pro dnešek ukončím. Jsem moc rád, za tento přímý kontakt s uživateli. Dojmů a podmětů pro blog bylo za tu dobu mnohem víc, ale jak si to člověk hned nenapíše. Za čas zkusím napsat pokračování, co nového jsem se dozvěděl o uživatelích a snad mi to pomůže vytvářet zase o něco uživatelsky přívětivější a lepší weby.